Obrazy malowane przez sztuczną inteligencję

Three peaks challenge – czyli zdobywanie korony Litwy, Łotwy i Estoni

Pomysł na zdobycie najwyższych szczytów Litwy, Łotwy i Estoni pojawił się tuż po tym jak zaplanowaliśmy  naszą wyprawę rowerową przez te kraje wzdłuż linii Bałtyku (Euro Velo 10). Bo skoro przejechaliśmy tyle kilometrów na rowerze eksplorując te kraje, a powrót był zaplanowany samochodem szkoda było takich pustych przebiegów w drodze powrotnej. Był pomysł i było działanie (Kulka dzięki za pomoc w jego realizacji! – bez Ciebie by się nie udało!). Zaczynamy operację od północy. Ogólnie bez współrzędnych geograficznych, gps-a nie było by możliwym odnalezienie chyba tych szczytów… bo nie wyróżniają się w krajobrazie.

DSC_1023 (99)Najwyższy szczyt Estonii (Suur Munamägi 318 m n.p.m.)
Góra położona jest w pobliżu wsi Haanja w południowo-wschodniej części kraju, niedaleko granicy z Łotwą i Rosją. Na szczycie znajduje się wieża obserwacyjna wzniesiona w 1939 roku. Na sam szczyt prowadzą schodki, obok toalety, na szczycie głaz, wieża i skarbonka „hearts wishes” gdzie można wrzucić monetę i wypowiedzieć życzenie (nie omieszkaliśmy tego zrobić). Kręcimy się po górze, zaczyna padać, a więc schodzimy na dół i jedziemy dalej. Ot i pierwsza góra zdobyta! Jedziemy nad jeziorko gdzie rozbijamy namiot, palimy ognisko, pieczemy kiełbaski… czyli jak po zdobyciu góry przystało.

DSC_1023 (110)Najwyższy szczyt Łotwy (Gaizinkalns 312 m n.p.m.)
Znajduje się on na  Wyżynie Widzemskiej. Nie należał do trudnych – ot jak łąka u mnie za blokiem (hehe). Od parkingu jakieś 10 minut spacerkiem i jesteśmy na szczycie. Dobrze, że mieliśmy namiary gps bo inaczej ciężko by było odnaleźć. Dla pewności pytamy jeszcze takiego Pana na szczycie czy  to na pewno jest tutaj – tak tutaj. W ten sposób zdobyliśmy drugi szczyt.

IMG_5443Najwyższy szczyt Litwy (Aukštojas 294 m n.p.m.)Najwyższy punkt na Litwie znajduje się na wzniesieniach w Miednikach Królewskich, około 24 km na południowy wschód od stolicy Litwy – Wilna. Do 2004 roku Józefowa Góra z 293,6 metra n.p.m. była uważana za najwyższą górę Litwy. W roku 1985 litewski geograf Rimantas Krupickas zaczął podejrzewać że Józefowa Góra nie jest najwyższym wzniesieniem na Litwie, lecz dopiero 19 lat później zostało to udowodnione (według nowych pomiarów Józefowa Góra ma 292,7 m). Wysoka Góra znajduje się 450 metrów na południowy zachód od Józefowej Góry. Na szczycie znajduje się też wieża widokowa, na którą oczywiście wchodzimy – wokół pola i lasy. Robimy obowiązkowo pamiątkowe zdjęcie i wracamy.
IMG_5355Odwiedzamy również nieopodal geograficzny środek Europy (ten litewski, bo jest ich kilka w Europie, w zależności od przyjętych kryteriów). Znajduje się on na północ od Wilna. Nie omieszkamy również spędzić pół dnia w Wilnie i zobaczyć co nieco. Tutaj też robimy popas i zamawiamy chyba wszystkie regionalne dania litewskie – tak na dobry koniec wyprawy!